Orreleik på "Måsan"

Bli med på orrhaneleik i Sørum

Tekst og foto: Jørgen Kirsebom

Hver eneste vår i hundrevis- og kanskje tusenvis av år, har det vært orreleik på Breimåsan. Det er da orrfuglene fører slekten videre. Det å dra på orreleik eller orrhanaleik kan være en stor naturopplevelse. Det er ikke noe nytt fenomen. Før i «tida» var det stort sett de unge «kara» som hadde denne interessen. Jeg tok en prat med noen Sørumsandgutter som har vært mye på Breimåsan i oppveksten.

Fra far til sønn

Åsmund Huser (70) ble med faren sin på orrhanaleik allerede da han var bare 6-7 år gammel.
– Det var jo spennende for en liten gutt å overnatte i ei barhytte på «måsan».
Morten Svendsen (75) dro ofte på tur med kompisen Øivind Sveistrup.
– Vi var ikke mer enn 10 år gamle da vi begynte å dra på leik. Vi bygde barhytte og lå på granbar. Vi kledde oss godt fordi vi hadde ikke sovepose eller andre moderne ting.

Skauen var lekeplassen

– Det var jo ikke noe playstation på den tida så skauen var lekeplassen vår. Her lekte vi indianer og cowboy og mye annet, forteller Åsmund.
Morten kunne fortelle at de var så vant med å være i skogen at da de gikk seg bort var det bare å overnatte.
– En gang gikk vi oss bort i tåka og da måtte vi bygge ei barhytte for å overnatte i. Det gikk jo greit.

Rett fra fest til Breimåsan

Det er tydelig at orreleiken vekker mange gode minner for Øivind Sveistrup (75).
– Opp igjennom ungdomsåra var vi mye på orrhanaleik. I 14-15 års alderen fikk vi med oss noen jenter også, og det var skikkelig stas.
Morten kunne fortelle at det hendte at gutta dro rett fra fest på Bruvollen til orreleik på Breimåsan.
– En gang glemte en av gutta å ha med skift. Han vassa i snøen på vei til leiken i lakksko og blådress. Han må ha vært skikkelig kald for det var jo vinter. I tillegg lå vi bare i ei lita barhytte. Vi drakk aldri på orreleiken. Vi kunne ikke gå på do for da ville vi forstyrre fuglene. Vi måtte holde oss og i tillegg være stille. Det hendte noen ganger at det var andre som festa der, men da dro vi hjem eller til en annen plass. Det måtte være stille og rolig på «måsan» for at orrfuglen skulle vise seg fram.

Naturopplevelsene trues

Økt skogbruk, klimaendringer, turstier, sykkelstier og skiløyper truer de gamle spillplassene. Bortimot halvparten av alle de gamle tiurleikene er tomme for fugl. Det er stor endring bare i løpet av de siste 10-15 årene. I den sårbare perioden fra 1. april til 15. mai burde vi unngå å forstyrre orrfuglene og storfuglene mest mulig av hensyn til fuglene. Men også av hensyn til alle dem som ønsker å få oppleve et av skogens vakreste eventyr.
Morten Svendsen drar fortsatt på tiur- og orreleik i en alder av 75 år.
– Det har blitt en livslang fascinasjon. Det er jo fantastisk å få oppleve livet i naturen på denne måten. Håper at spillplassene blir tatt hensyn til og at det ikke blir for mye forstyrrende aktivitet.

Nye generasjoner på orreleik

Øivind Sveistrup minnes med glede turene til Breimåsan.
– Det hadde vært hyggelig og dratt dit en tur med barnebarna. Jeg flyttet fra Sørum i ungdomsårene, men minnene fra Breimåsan er mange og gode. Jeg anbefaler alle å ta med de unge på leiken.

I våres tok også jeg med meg mine to sønner, Aleksander og Dennis, til Breimåsan. Det var så hyggelig at vi bestemte oss for å prøve og gjøre det til en årlig tradisjon. Etter samtalen med Morten fant vi ut vi lå på akkurat samme plass som Morten og Øivind hadde barhytta si på 50- og 60-tallet.

ORRHANELEIK: Mine to favorittmennesker, mine sønner Dennis og Aleksander, ble med meg på orrhaneleik.

10 tips for vellykket orrhaneleik

Her kommer noen tips for dere som ønsker å gå på orreleik. Husk at fugleleiken er en veldig sårbar tid for fuglene. Målet må være at fuglene ikke merker at du er der.

1. VÆR FORSIKTIG PÅ MYRA! Du burde ikke gå ut på myra hvis ikke du er veldig godt kjent eller vet hvor du skal gå. Enkelte plasser kan være veldig dype og du kan bli sittende fast. Finn et sted i kanten av myra og slå opp et telt.

2. VÆR ROLIG! All bevegelse ødelegger leiken. Ikke gå ut av teltet eller gapahuken for å tisse, danse eller andre ting i dette tidsrommet. Hvis du må gjøre noe, gjør det stille og rolig inne i teltet.

3. VÆR STILLE! Høye lyder ødelegger leiken. Hvis du vil spille musikk mens du venter kan du bruke headset. Nyt heller musikken og lydene fra naturen.

4. SLÅ OPP TELT! Ta med telt (ikke hengekøye), varm sovepose, godt liggeunderlag og varme klær.

Det er veldig vanskelig å gå på do liggende i en hengekøye. Ikke vil du se mye under tarpen heller. Breimåsan er absolutt ikke plassen for lystige lag, høy musikk, hyling, fest og moro.

5. GÅ PÅ DO før du går på orreleik. Ihvertfall før du legger deg inne i teltet på kvelden. Et godt tips ut fra personlig erfaring.

6. TA GJERNE MED BARN ELLER KJÆRESTEN, men ikke ta med noen som ikke klarer å være stille og rolig.

7. ORRHANENS ANKOMST! Orrhanene ankommer området ofte før og rundt kl. 21.30 på kvelden. De kommer for å inspisere og gjerne også et lite vorspiel. De sitter først i tretoppene og du vil høre deres ankomst hvis du lytter. Da bør du være ferdig rigget og inne i teltet.

8. SHOWSTART ca. kl 04.00 og showet kan vare til kl 9.30. Det vil mest sannsynlig være pauser der orrhanene drar av gårde i vill fart, men de kommer ofte tilbake, så framt det er stille, rolig og trygt rundt spillområdet. Det kan godt være at det er rovdyr i nærheten, rev eller hønsehauk, eller andre farer som gjør at de flyr avgårde.

9. Når showet er ferdig vil orrfuglene hvile i tretoppene en stund før de reiser hjem. Gi de litt tid, ca 30 minutter, før du kommer ut av teltet.

De sitter også ofte i toppene mellom slagene. Selv om det ser ut som leiken er ferdig beveg deg ikke ut av teltet før klokken 10.

10. Ta med deg kikkert eller kamera og nyt en av vårens vakreste og actionfylte eventyr.

Mitt første møte med orrfugl og kamera var denne herremannen. Jeg gikk på en sti en tidlig morgen og plutselig hørte jeg orrfugllåter overalt. Jeg listet meg videre, men så hørte jeg masse flaksing og vipps der satt han rett foran meg. Vi fulgte hverandre en god stund. Jeg gikk ti skritt og han fløy til neste tre. Ved flere anledninger hadde han følge av gulspurven. Det så ut som at gulvspurven likte fremføringen til orrhanen.

Orrhanen fløy ikke langt. Han satte seg i et tre. Ikke så langt fra det han fløy fra og spilte videre. Jeg trodde at han ikke brydde seg om meg, men jeg måtte til Breimåsan for å forstå at jeg uvitende ødela spillet for orrfuglen denne morgenen.
Dersom du går i skogen om kvelden eller om morgenen og hører orrfuglen spille, bør du gå en annen vei slik at du ikke forstyrrer orreleiken. Det er tilnærmet umulig å liste seg innpå en av skogens skyeste fugler uten å forstyrre. Dette gjelder også tiurleik. Selv reven og hønsehauken sliter med å snike seg innpå. Bedre å komme tilbake å slå opp telt.

Jeg gikk ut av min komfortsone og overnattet i telt. Helt alene! Vel, en sannhet med visse modifikasjoner. Jeg var helt ikke alene på «måsan». Du kan se leirbålet i bildet, og der var det et lystig lag. Det var tent bål selv om det er strengt forbudt pga skogsbrannfare. Det å overnatte i skogen alene i telt er noe som var traumatisk for meg i utgangspunktet. Jeg hadde tvangstanker om hva og hvis en elg skulle tråkke på meg mens jeg sov. Eller hva ville skje om jeg gikk i søvne? Jeg satte opp viltkameraer rundt leirplassen slik at noen kunne finne meg tilfellet jeg skulle finne på å gå i myra i blanke messingen. Det ville jo umiddelbart blitt en YouTube hit. Istedenfor fikk jeg en av mine største naturopplevelser, i mitt snart 50 år lange liv.

I april er det full aktivitet på myrer og andre små åpne områder der orrfuglen spiller. Da er det tid for den mest intense tiden av orreleiken. Den er viktig for at orrfuglen skal formere seg. Dessverre er det altfor mange som ikke er klar over at det er en spillplass her. Noen velger å lufte hunden der eller til og med la den gå uten bånd midt i orreleiken. Det er også et populært turmål. Flere sykler dit, løper rundt myra og noen fester og synger til langt på natt. Alt dette på den livsviktige «leikeplassen» til orrfuglen.

Lørdag kveld ankom orrfuglene ca kl 21.30. Jeg hørte vingeslagene og spillingen fra tretoppene. Jeg lå inne i teltet mitt og håpet at vi fikk et kveldspill. Men det skjedde ikke fordi det kom noen folk på tampen av kvelden med hodelykt for å slå opp telt. Det skremte bort fuglene.

På orreleiken var det mye aktivitet i den mørke perioden. Fuglene ankom 21.30 på kvelden og hadde et kveldspill.

De var på igjen fra kl 03.30 og holdt på til det lysnet.

Orreleiken ble avbrutt både lørdag og søndag av folk som luftet hundene sine midt i den kritiske tida.

Når fuglene blir skremt eller tar seg en pause sitter de ofte i tretoppene og er ikke alltid lette å se. Der avventer de situasjonen og fortsetter spillingen hvis leikeplassen er trygg.

Jeg avslutter denne bildeserien med et nattbilde og en oppfordring om at flere viser hensyn og er varsomme når man ferdes i naturen. Husk også bålforbudet fra 15. april og båndtvangen fra og med 1. april. Naturen vår er virkelig magisk og eventyrlig, spesielt når dyra ikke merker at vi er der.