Vi kan love slag, kanoner, kjærlighet, en god porsjon ellevill humor og alt som hører et flott spill til! Forestillingen er en bred dramatisk presentasjon av sentrale episoder og hendelser i Blaker Skanses historie.
 
Vi blir kjent med de to ungdommene Lise og Daniel som sammen med gartneren, spilt av Kai Remlov, gjør en reise i tid og rom hvor de blir kjent med skansens historie og ikke minst med seg selv gjennom opplevelsene. Historien blir levende fortalt med musikk, sang, dans og store historiske hendelser.
 
Vi får møte en streng og selvhøytidelig kommandant ved navn Adam Trallau, spilt av Frode Eggen. Vi får også møte en feltskjærer som lett tyr til flaska, løsaktige fruentimmere, gjøglere, stolte soldater og andre viktige historiske skikkelser. I hovedrollene møter vi Kai Remlov fra Nationaltheatret og Frode Eggen fra Det Andre Teatret. Spillet fremføres av en gjeng dyktige lokale amatørskuespillere, både nye og gamle skansespilltravere.
 
Regien er i år ved Henrik Berg Larsen og Mari Mehus.
 
Skansespillet feirer i år 10-års jubileum og har følgende oppsetninger:
 
Blaker Skanse – Et 1700-talls festing – 35 min fra Oslo S
Blaker Skanse ble besluttet anlagt i 1682 som ledd i en rekke av festningsverker reist lang Glomma til forsvar fra Sverige. Den Fredrikshaldske kongevej går igjennom Blaker Skanse og ned til Blak- ersund. Festningen er en kulturperle på Romerike som setter ramme for Festspillene på Blaker Skanse 2013. 
 
Blaker Skanse er en fredet kulturperle og er lokalisert ca 4 mil fra Oslo sentrum i Sørum kommune. Det tar 35 min med tog fra Oslo S til Blaker stasjon som ligger langs Kongsvingerbanen.
 
 
Manus av Håkon Qviller
 
Håkon Qviller er dramatiker og regissør.
 
Han har skrevet flere skuespill, dramatisert og oversatt flere verk og hatt regi på mange stykker, både egne og andres.  Håkon hadde selv regien på de tre første oppføringene av Skansespillet. Han er bosatt i Son og har skrevet flere historiske spill om steder og begivenheter i Akershus.
 
Musikk av Magnar Osland
 
– Musikken skal fortelle en historie, skape mystiske understrømmer samt underbygge danseglede og nærhet til publikum, sier Magnar Osland.
 
Magnar Osland er bosatt i Sørum. Han er utdannet musikkpedagog. Selv liker han å kalle seg for en brukskomponist, og mange har hatt glede av hans komposisjoner og arrangementer.
 
Magnar er daglig leder  i ”Musikk i Skolen”, og har tidligere bl.a. vært leder for kulturskolene i Sørum og i Nes i til sammen 11 år.  
 
Under arbeidet med musikken til Skansespillet, har Magnar jobbet nært med forfatteren, Håkon Qviller, samt Jorid Holmsen, som er folkedansinstruktør og var medregissør på de tre første oppsettingene av Skansespillet. De har lett frem folketoner og annen eldre musikk fra Romerike og lagt en del av dette inn i forestillingen. – Dans er en sentral del av Skansespillet, sier Magnar. – Vi har store dansescener, så jeg har vært nødt til å lage musikk som det skal kunne danses til, sier han.
 
Vi spør Magnar om hvor lang tid han bruker på å utarbeide musikken til en sangtekst.
– Det varierer veldig. Enkelte melodier er klare på 15 minutter, da de bare «faller på plass”. Andre må jeg jobbe med over lengre tid, sier han.
 
Magnar presiserer at det har vært viktig å fange inn den trolske stemningen som ligger i selve  St. Hans-natten i den musikalske rammen rundt spillet. – Min tanke har vært at musikken skal ha et historisk utgangspunkt med moderne elementer, være både mystisk og fandenivoldsk og gjerne med erotiske understrømmer. Da vil den klare å følge opp stemningen i teksten, avslutter Magnar Osland.
 
Vi gleder oss til et nytt møte med den spennende musikken til Skansespillet.Spesielt alt det som Magnar Osland selv har komponert, men også det som han har trukket  frem fra glemselen.
Vi får som ved de tidligere oppsettingene også oppleve Magnar som leder av Skanseorkesteret.