En umulig historie har blitt en realitet

Lørdag 15. april åpnet EAC Bilhistorisk Senter dørene for første gang. En utrolig og usannsynlig historie har blitt en realitet og kan oppleves av alle som ønsker. Dette er noe alle har behov for å oppleve, enten man tror det eller ei!

Tekst og foto: Jørgen Kirsebom

I 1977 var det en liten gruppe menn i slutten 20-årene og begynnelsen av 30-årene som bestemte seg for å samle på taperne av de amerikanske bilmerkene. Noen få amerikanske bilmerker som gikk konkurs i kjølvannet av gigantene GM og Ford. De samlet bare på etterkrigsmodellene av disse merkene. Disse bilene ble stort sett bare produsert i et lite og ubetydelig antall, sammenlignet med de to store produsentene. GM og Ford klarte til slutt å knuse denne konkurransen. 

Det de fleste kalte vrak, var for disse gutta objekter. Hver gang de fant et nytt objekt, tenkte gutta i Eight Amcars Club, at dette skal det bli bil ut av. Slike historier har de mange av, veldig mange. Denne lille gjengen kjørte rundt i Norge, også over grensen til Sverige, på leting etter biler. De hentet biler i trær, i plastposer, i låver, i skog og mark, i kjellere og garasjer. De gravde frem deler, og de utroligste skatter fra de underligste steder. Totalt sett har de samlet bortimot 450 biler i over 45 år. 

De ble først ledd av og latterliggjort. Ingen tok dem seriøst. De hadde en visjon, og de samlet på disse kjedelige bilene. Denne lørdagen ble disse taperne til suverene vinnere. EAC Bilhistorisk Senter er blitt en utstilling som det ikke finnes maken til i verden. Dette er norsk og amerikansk bilhistorie, men det er også historien om en liten gruppe litt gale mennesker med en visjon. En liten gjeng unge menn med en drøm og en visjon, og som har vært trofast og kompromissløs mot denne visjonen. Sammen har de skapt noe umulig. Det har bokstavelig talt kostet blod, svette og tårer. Flere av dem som var med fra begynnelsen er gått ut av tiden, og fikk aldri oppleve senteret. Det kan ikke ha vært problemfritt, det må ha vært mange konflikter. Det har kanskje vært smertefullt nødvendig for å komme fram til dagens imponerende resultat. Men visjonen om å få på plass et senter som viser disse ukurante bilene har vært konstant, som en dyrisk drivkraft og viljestyrke som kan flytte fjell.

På plakaten inne i senteret står det «et stykke norsk kulturhistorie». Dette er beskjedent for her oser det kulturhistorie. Her er det mange biler med mye artig kulturhistorie fra alle samfunnslag. Fra innsatte til de kongelige. Biler som har tilhørt statsledere, musikere og vært med i kjente filmer. Biler som har kjørt konger, statsministre, politikere og verdenskjente musikere. Men, den største og viktigste historien av dem alle, er historien om disse gutta som samlet denne samlingen i løpet av sine liv. Makaløst, inspirerende og imponerende! Tusen hjertelig takk for innsatsen og at vi kan få komme å få kjenne på denne drivkraften og kulturhistorien på kroppen. Her er det sjel!

Gratulerer med dagen!

Undertegnede har vært involvert og inspirert av Eight Amcars Club på forskjellige områder siden 2010. Reportasjen og bildeserien blir preget av det.

EVIGHETSPERSPEKTIV: Tor Ivar Volla (t.v) og Tormod Magelssen måtte ta turen til åpningen av EAC bilhistorisk senter. Tor Ivar Volla var redaktøren i magasinet ‘Norsk Motorveteran’ i mange år og Tormod Magelssen er hans arvtager. Tor Ivar Volla er en kunnskapsrik mann og er godt kjent i veteranbilmiljøet. Han har besøkt EAC flere ganger tidligere. På spørsmål om hva han syntes om denne dagen svarer han:
– Senteret er helt utrolig og historien bak det er like unik. Vi snakker om en medlemsstokk på snaue 100 mennesker, hvorav mange har brukt hele sitt voksne liv på dette dedikerte målet. De valgte å samle på de US-bilmerkene som gikk nedenom i konkurransen mot GM og Ford etter andre verdenskrig, i årene disse var i ferd med å forsvinne helt fra veiene. Hva det har kostet denne gjengen av tid, energi og utgifter ved å spore opp, overta, frakte hjem, ivareta og restaurere en slik samling går over min fatteevne. Heldigvis har EAC også gjort senteret til et samlingssted for ungdom, noe som er avgjørende for å kunne ta vare på denne historien inn i fremtiden og forhåpentlig evigheten, utbryter Tor Ivar Volla.
Tormod Magelssen skyter inn:
– Det må en god porsjon galskap til her. At de har klart dette betyr at intet er umulig, men det krever enormt mye og tar veldig lang tid.

TIDEN FLYR: Dette er et lite tilbakeblikk fra sommeren 2014 da Billy Burnette og en rekke andre artister gjestet Blaker Skanse. Tor Ivar Volla fra Norsk Motorveteran var da med som journalist.  -Selv om jeg er bilskribent, var nok det å få halvtimes 1-til-1-samtaler med Billy og spesielt Tommy Allsup det største jeg har opplevd i hele min yrkeskarriere, for jeg har også dilla på roots-rock, sier Volla. Som tilføyer: -Og at jeg fikk den muligheten kan jeg ene og alene takke deg, Jørgen Kirsebom i Opplev Sørum for – jeg er deg evig takknemlig!

 ‘UKURANT-BILKLUBBEN’: Trond Hildebrandt (t.v) og Bjørn Norstad er begge stolte, veldig stolte. Trond Hildebrandt har vært med i over 20 år og Bjørn Norstad har vært med i klubben helt siden 1978. – Dette har vi har jobbet for i mange år. Jeg har vært med nesten fra begynnelsen. Da ble vi ledd av og ikke tatt seriøst. Vi ble kalt ‘ukurant-bilklubben’. Vi samlet jo på sjeldne biler og ikke de flotteste bilene. Vi kjørte rundt i hele Norge og kikka bak låver, stoppet langs veien og studerte med kikkert. Fikk tips og dro ut og regelrett gravde fram biler. Blitt veldig mange rare og fine turer og mange morsomme historier. Hentet blant annet en bil i Bergen, og da vi åpna døra var ikke noe gulv i bilen. Så rett på bakken under, sier Bjørn Norstad og ler godt.  

FERSK I MILJØET: Marie Charlotte Bergheim-Hansen (fra venstre), Maiken Ovidia Hansen Frogner og Helen Christin Hansen. – Jeg har vært og jobbet litt for klubben. Jeg er veldig fersk i miljøet og dette er spennende. Jeg har alltid vært glad i amerikanske biler. Det er gøy å høre når gutta i klubben forteller, fordi de kan så mye og har så mange historier, forteller Helen Christin Hansen. 

UTROLIG: Tore Sjølie (t.v.) og Anders Frostad tok turen fra Jessheim. – Det er ikke til å tro  at noen har har fått til dette. Bare tenker på at de har samlet på de sjeldne bilene. Alt blir jo vanskelig, bare tenk på arbeidet med å skaffe bildeler. Her har de hentet biler i bæreposer og satt sammen til smykker. Rett og slett utrolig. Dette er et annet nivå av utfordring. 

STOLTE: Sandra Bøe (t.v) og Ane Rødal Larsen har begge nær familie med i klubben. – Vi må hjelpe til med å steke vafler. Vi er veldig stolte av det denne gjengen har fått til her, forteller de blide jentene.

BLAKER AMCAR: American Drivers Club Blaker er godt representert på åpningen, fra venstre Jan Tore Andresen, Monica Skjøthaug, Arild Olsen, Bente Mariann Fjuk og Jan Willy Solberg. – Klubben vår har kjøpt aksjer i senteret. Dette er noe vi ville være med på. Det er helt eksepsjonelt det de har fått til og jeg er stum av beundring. Helt sinnssykt at dette er biler de har gravd fram i skauen, møkkakjellere og garasjer. De har hentet biler i plastposer og satt de sammen. Helt vilt, forteller Jan Tore Andresen. 

FERSKINGER: Stian (t.v) og Gunnar Teig er begge fra Skedsmokorset og ferske medlemmer i klubben. – Jeg har vært opptatt av gamle biler hele livet. Jeg skal blant annet bli med som guide, fortelle besøkende om bilene og om klubbens bilhistorie. Det gleder jeg meg til, forteller Gunnar Teig. 
– Når man setter seg inn i disse bilene kommer gliset. Man kjenner at gliset kommer helt av seg selv, sier sønnen Stian Teig.

«VÆLKOMMEN TEL HØGGER’N»: Kjell Blåhella står i døra til kontoret på ‘høggeriet’ som er en tema-utsilling der objektene står. 

PÅ KONTORET: – Dette kontoret er tidsriktig innredet. Her hos oss er det ingenting som skal høgges. Her er ingen vrak, men bare objekter. Dette senteret betyr utrolig mye for oss. Det har blitt mange år med beinhard jobbing. Tankene har kverna hele tida. Dette er en stor dag, forteller Blåhella. 

MANGE ÅR: Frank Johansen er også en av ildsjelene som har jobbet mange år for dette. På spørsmål om hvordan dette føles, smilte han mens en tåre presset seg fram i øyekroken.
– Dette er stort! Jeg har vært med i over 20 år. Jeg ble med fordi jeg hadde en bil som passet inn i klubben. Jeg er stolt av å være med på noe som er så spesielt.  

VILT: Trond Mekiassen har vært med i EAC i to år. – Det er helt enormt hva denne gjengen har fått til. De har hatt noen fremtidsvisjoner fra begynnelsen som er helt utrolig. Her er det mange ildsjeler som har lagt ned usannsynlig mye arbeid og enormt mye penger. Helt vilt.

SPENNENDE: Frank Arild Hagen (t.v), Vigdis Iren Hattmyr Stenberg og Nils Birger Stenberg går rundt og kikker på bilene. Frank Arild Hagen er med i EAC:
– Jeg har en 1957 Desoto og den har jeg hatt den siden jeg var 18 år. Jeg har jobbet med Jack fra jeg var 13 år. Dette er bare imponerende, sier Hagen med et stort smil.

 ‘REISELIVSBORDET’: Rundt dette bordet var det samlet enormt med reiselivskompetanse, og praten går om potensialet for EAC Bilhistorisk Senter og reiselivet på Romerike. Fra venstre Jenni Svartor (Visit Greater Oslo), Elisabeth Heyerdahl-Refsum (reiselivsrådgiver), Ninni Tranum (Visit Romerike) og Astrid Finneide (Tømmerruta).
– Veldig artig å være her. Jeg ble involvert i dette prosjektet i 2018 og dette er et veldig spennende prosjekt, forteller Elisabeth Heyerdahl-Refsum.
– Får litt ærefrykt av å sitte her. Dette er stort på alle måter, sier Jenni Svartor.
– Dette er et viktig og har stort potensial både lokalt, regionalt og internasjonalt, sier Ninni Tranum.
– EAC Bilhistorisk Senter er med å løfte regionen som attraktivt reisemål, sier Astrid Finneide.

HELT SJUKT: Anne Turid (t.v) og Anna Tveter er begge rørt og stolt. – Dette er helt sjukt og veldig rørende. Dette er en klubb som har rom for alle. De har holdt fokusen i snart 47 år. Det viktigste for oss er at man skaper følelsen av å være velkommen. 

MÅLLØS OG ENESTÅENDE

Stein Christian Husby (t.v) og Simen Bjørgen. Husby er generalsekretær i Landsforbundet for Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK) og Simen Bjørgen representerer Norsk Kulturminnefond.

Husby er både imponert og begeistret.
– Dette er helt enestående. Dette er ikke bare en samling gamle kjøretøyer, det er en samling veteranbiler som det ikke finnes maken til hele verden. Denne klubben har hatt alle odds mot seg. Nå er det opptil hele veteranbilmiljøet i Norge å bruke dette senteret for det er verdt. 

Simen Bjørgen er direktør i Norsk Kulturminnefond er målløs, imponert og takknemlig:
– Jeg er nesten målløs av det jeg ser her. Dette er en internasjonal attraksjon bygd på norsk kulturarv. Jeg er takknemlig for at jeg får oppleve denne dagen. Dette er en enormt viktig del av norsk kulturarv. Veldig viktig at denne delen av historien blir tatt vare på denne imponerende måten.

MORO Å STÅ HER: Vidar Harfallet er i strålende humør. Han er en sprudlende ildsjel som er opptatt av og står på for lokalkulturen.  – Det er virkelig moro å stå her idag. Jack Tveter og hele gjengen i EAC har gjort en enorm jobb. Jeg er med i klubben, men har ikke kjøpt meg bil enda. Jeg må innrømme at jeg har lyst på en skikkelig veteranbil.

FÅR MYE HYLLEST: Primus motor for Eight Amcars Club, Jack Tveter, er her flankert av sin kone Anne-Turid Tveter (t.v) og datter Anna Tveter. Jack Tveter for velfortjent mye skryt for sin imponerende innsats gjennom 45 år. Her står de og lytter til ordfører Jørgen Vik. 

UMULIG: Tidligere ordfører i Sørum kommune og styreleder i EAC AS, Marianne Grimstad Hansen, innrømmer at Jack Tveter har vært en enorm inspirasjon. – Jacks historie og hvordan de har samlet disse bilene er helt utrolig. Dette senteret skulle ikke vært mulig. Det er bare et bevis på at hvis du jobber hardt og lenge nok, kan det utroligste skje. 

LYKKE: Jørgen Vik snakker fra rett fra hjertet og skryter av EAC sin innsats. – Lykken med bil er den friheten man får til å reise hvor man vil. Da man var ung og bilen startet, med full tank, og fortsatt litt penger i lommeboka, fikk man følelsen av lykke. Her er en blanding av norsk og amerikansk bilhistorie. Dette er et museum, et kompetansesenter, et spisested og et møtested. Et sted for vennskap. Et sted å prate. Sånne steder trenger vi. Vi trenger steder der man kan være møkkete under neglene og møte likesinnede. Dette er et veldig viktig kulturhistorisk sted i Lillestrøm, i Norge og i verden. Tusen takk og gratulerer alle sammen for den imponerende innsatsen dere har gjort.  

OFFISIELT ÅPNET

OFFISIELL ÅPNING: Snora som skulle kuttes denne dagen måtte selvfølgelig bli et slepetau. Ordfører Jørgen Vik fikk æren av å skjære, mens Jack Tveter og Arne C. Johansen holdt i tauet. 

TAKKER TILBAKE: Jack Tveter takker alle som har bidratt og som kom til åpningen – Selv om jeg har frontet klubben i alle disse årene har jeg alltid hatt veldig mange som står bak meg som har gjort dette mulig. Vi hadde tanken på et senter, for disse ukurante bilene, helt fra vi startet å samle på dem i 1977. Har har alltid hatt en spesiell omtanke for «outsiderne» eller «underdogene» i samfunnet. Disse bilmerkene vi har samlet på representerer det. Viktig for meg at alle er med, alle er velkommen og alle er inkludert. 

ENORMT POTENSIALET:Her ligger det et enormt potensial, for reiselivet, for ungdommen og for kulturen, sier den ferske styrelederen i EAC AS.

MANGE VENNER: Gunnar Apeland er en mann som brenner for lokalmiljøet sitt og har bidratt på mange områder gjennom mange år. Han jobber i Sørum Næringsforum og har også vært involvert i EAC Bilhistorisk Senter i flere år. – Det er mange som har vært med og åpnet mange dører. Denne klubben og dette prosjektet har fått mange venner. Det har vært mange problemer som måtte løses i hele prosessen. Her er det samlet enormt store verdier. Det har vært lagt ned en formidabel innsats av enormt mange mennesker i denne prosessen. Tusen takk og gratulerer med dagen, avslutter Apeland. 

PREGET: Arne C. Johansen var tydelig preget av øyeblikkets betydning. 

BRENNER FOR UNGDOMMENE: Anne Turid Tveter, kona til Jack Tveter, har selv ofret utallige dager, kvelder, netter og ferier for EAC. Når hun forteller at de har fått bevilget kr 900 000 som lønn til instruktørene i ungdomsklubben kommer tårene. – Fantastisk å se at det er liv i ungdomsklubben og at kunnskapen blir formidlet videre på en enestående måte, forteller Anne-Turid Tveter.

 

INSPIRERT: Tidligere samferdselsminister og bilentusiast Ketil Solvik-Olsen skrøt hemningsløst av EAC Bilhistorisk Senter. – Det er viktig å komme sammen om å skape en arena som denne. Dette er et sted vi kan komme til, og her kan vi være sammen med likesinnede. Verdifull kunnskap formidles på kryss av generasjoner. Mennesker med ulike bakgrunner som sammen skaper et miljø. Det er viktig at vi lærer av hverandre. Godt at alle kan være med på sine egne premisser. 

INSPIRASJON

Dette senteret er en inspirasjon og en lysfontene i et bilmiljøet i Norge, sier Ketil Solvik-Olsen.

ANDRE BOLLER: Glenn Gundersen forteller om da han ble spurt om å starte kafé på et bilhistorisk senter. – I utgangspunktet hadde jeg forespeilet meg noe helt annet med kafeen jeg først fikk forespørsel om. Dette har jo blitt Norges råeste diner, konstaterer Gundersen. 

UNIKT: Den helt unike dineren hos EAC drives av familien Gundersen. Fra venstre Glenn Gundersen, Eirin Gundersen og Jocelyn ‘Joy’ Ybanez Gundersen. Glenn og Joy har vært gift og drevet restaurant sammen i over 23 år. Først drev de restaurant sammen på Filippinene, deretter flyttet familien på 7 til Norge. De driver restauranten på Bruvollen i Blaker og nå også EAC Diner. – Det ble litt kaos i dag, men stort sett har det gått veldig bra. Det er mye å gjøre og det har blitt noen veldig lange arbeidsdager, men vi er stort sett veldig fornøyd. Dette er jo et helt unikt sted og vi gleder oss til fortsettelsen. 

HELT GENIALT: Kai Hedlund prøver å ikke smile, men får det ikke helt til. – Dette er jo helt genialt.  Jeg gleder meg til å gå rundt flere ganger til, og bare studere bilene i ro og mak.  

VIKTIGE STØTTESPILLERE: Dag Kjensjord (t.v) og Siri Bjørnstad har begge vært involvert i prosjektet over flere år og i vidt forskjellige roller. Dag Kjensjord har flere roller, og Siri Bjørnstad var tidligere næringsrådgiver i Sørum kommune. – Jeg var med på å skrive en forretningsplan. Som har gitt grunnlag for videre søknader og planer. I tillegg på vegne av Lions har vi samarbeidet med klubben om utplassering av ungdommer som ønsket å mekke, forteller Dag Kjensjord.

–  Det er gøy å se at senteret har blitt så flott og som som viser fram denne unike historiske samlinga.

SPESIELT: Arvid Næss er veldig imponert. – Har vært her i en årrekke i de gamle klublokalene og gleder meg til å komme tilbake meg unga å kikke og studere. Dette var noe helt spesielt.

GLAD JEG FIKK OPPLEVE DETTE: Ketil Solvik-Olsen slår av en prat med Arne Ryen-Holmsen. Her står de foran bilen til Arne som er et klenodium. Det ble bare produsert 159 stykker av denne bilen og i dag finnes det bare 2 godt bevarte eksemplarer på verdensbasis. Arne Ryen-Holmsen er tydelig rørt. – Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få oppleve dette. Hadde det ikke vært for Jack Tveter sin drivkraft, hadde dette aldri blitt en realitet. Vi har mye å takke Jack for. Jeg håper og tror folk kommer fra hele verden for å se dette senteret, sier Arne Ryen-Holmsen .

Ketil Solvik-Olsen var også tydelig imponert. – Dette var stort og imponerende. Jeg er positivt sjokkert. All honnør til de som har stått på alle disse årene. Jeg må innrømme at jeg kikker på en Desoto selv, innrømmer den blide bilentusiasten. 

NORGES RÅESTE DINER: Det er ingen tvil om at dette er blitt en råtøff diner.

KJEMPEFINT: Morten Jensen (t.v), Laura Roberts-Jensen og Vince Roberts-Jensen storkoser seg på åpningen.
– Dette ble kjempefint. Håper dette blir en publikumsmagnet, sier Morten Jensen.

– Det var veldig gode burgere her, sier Vince Roberts-Jensen. 

GLIST I HELE DAG: Fotograf Vidar Sandnes har gått rundt og glist i hele dag. – Dette er virkelig et sted med puls. Jeg håper folk kommer hit i hopetall og utnytter denne plassen til det fulleste. Her er det en sjel man kan føle på kroppen. I tillegg en utrolig god milkshake. Jeg kommer garantert tilbake hit igjen, forteller Vidar Sandnes entusiastisk. 

BEÆRET: Vidar Rudolfsen (t.v) og Steffen Berger poserer foran en Studebaker Lark 1964. 
– Jeg kom bare for å kikke. Viktig for meg å være med på alt som er lokalt. Dette var helt rått, sier Vidar Rudolfsen.  

– Jeg jobber for en av sponsorene. Vi leverer batterier. Det er litt spesielt at det stort sett bare er 6V batterier disse bilene bruker. Jeg føler meg faktisk beæret å få være med på dette. Det er godt å se at de får med seg ungdommen, forteller Steffen Berger.

FIKK EN BIL

Ungdomsklubben har fått en Studebaker Lark VI 61-modell av klubben som de skal få på veien. Fra venstre Martin Linnerud, Sebastian Teigstad og Magnus Rødal Larsen. Det er tydelig at gutta er både motiverte og inspirerte. – Det gjenstår en del småting. Vi mangler noen deler, og så må bilen på EU-kontroll, forteller Martin Linnerud. – Totalt er vi seks personer her, men vi har plass til 15 totalt. Det er mulig for interesserte å møte opp på klubbkveldene våre på tirsdager. For å være med i ungdomsgruppa må man være i ungdomskolealder og opptil 18 år, sier Rødal Larsen

FREMTIDEN: Sebastian Teigstad (t.v.), Martin Linnerud og Magnus Rødal Larsen er alle med i ungdomsklubben. Magnus Rødal Larsen er instruktør.- Vi kjører både teori for å få en forståelse og så tester teorien med å mekke bil etterpå. Her tilbyr vi både teori og praksis, forteller instruktøren Magnus Rødal Larsen. 

– Her er det lov å prøve og feile. Det er å lov til å være seg selv og ingen som måler deg. Ingen karakterer eller eksamen. Man kan møte opp og gjøre noe meningsfylt i hyggelig omgivelser, forteller Martin Linnerud. 

– Jeg elsker å polere disse gamle flotte bilene. Dette er et veldig fint sted å være, sier Sebastian Teigstad. 

RUSSEBIL: Den eneste russebilen i samlingen. 

FØRSTE TUR: Undertegnede har et litt spesielt forhold til denne bilen, en Studebaker Lark 1964. – Dette var den første EAC-bilen jeg fikk kjøre. Jeg fikk et utfrivillig glis i det øyeblikket jeg startet bilen, og det varte til jeg parkerte den, innrømmer Jørgen Kirsebom.

MEKKING: Det er jobb for mange ungdommer i flere generasjoner dersom alle objektene skal på veien igjen.

HELE FAMILIEN MED: Kompisene Joakim Johansen (t.v) og Kristian Vold tok turen til åpningen. Her står de ved siden av bilen som faren til Kristian har kjøpt. Hele familien til Kristian er med i EAC. – Det var morsomt da pappa og jeg dro og besøkte et biltreff på Jessheim for noen år siden, og mens vi stod i køen for å kjøpe vaffel vant vi «beste family car». Vi hadde ikke meldt oss på noe konkuranse, sier Kristian Vold stolt. 

PRISVINNERE: Motorhobby.no holdt en prisutedling under åpningen. En av dem som fikk  pris var motorsykkel-kollektivet ‘The Litas Norway’, her representert av Svetlana Naumova (f.v.), Nina Smørsgård, Katarzyna Skorupska og Jennifer Stighall. – Vi er en uformell gruppe eller et kollektiv som startet i USA. Vi rekrutterer jenter til sikker motorsykkelkjøring i et hyggelig miljø. Vi tar imot alle helt ned til 16 års alderen, alle jenter som har lappen på lett motorsykkel er velkommen, forteller Nina Smørsgård.  

 

SPESIELL DAG

Jack Tveter forteller på telefon på morgenkvisten dagen etter åpningen:
– Det føles litt uvirkelig at senteret endelig er på plass. Jeg har så mange inntrykk. Jeg møtte så mange mennesker på åpningen og alle var så glade. Mange hadde tårer i øyekroken. Alle syntes dette var så spennende og stort. Da jeg la meg i går sovnet jeg før hodet var på puta, men jeg våknet midt på natten og tenkte ‘hva i all verden skjedde i dag?’. Det er vanskelig å forstå at senteret er åpnet. Helt fra vi var unge gutter, har jeg hatt et ønske om å inkludere alle, spesielt de som sliter aller mest. Helt fra begynnelsen ble vi ledd av og latterliggjort fordi vi satset på taperne av bilmerkene. Istedenfor å reise på biltreff brukte vi tiden på å reise rundt å lete etter biler og objekter. I dag har vi klart å gjøre taperne til vinnerne. Det er vemodig å tenke på at det er mange som har blitt borte underveis i denne prosessen, og som ville vært ekstremt stolt av å få oppleve dette senteret. Jeg er lykkelig og litt matt i dag, forteller en rørt og glad ildsjel. 

FIKK UTØVERPRIS: Nettstedet Motorhobby.no v/ Erling Storstrøm (t.v) hedret EAC med sin årlige utøverpris (fjorårets gikk til den berømmelige «Freiabilen»). Prisen ble overrakt av Tor Ivar Volla (t.h) som i fjor vant Motorhobbys hederspris for sin tidligere innsats som Norsk Motorveterans mangeårige redaktør. I år gikk hedersprisen til Kulturminnefondet v/Simen Bjørgen fordi de gir utvalgte rullende kulturminner økonomisk støtte.

ROCKABILLY: På kvelden var det duket for konsert med Fat Fred & The Possumhunters.

David Skeie har kontrollen på tangentene i Fat Fred & The Possumhunters.

ÆREFULLT OPPDRAG: Den energiske frontfiguren i Fat Fred & The Possumhunters er Fredrik Støvind. – Det er en ære og et veldig kult oppdrag. Det utrolig stas og spille på en scene blant alle disse kule bilene og herlige folk, sier Støvind.

MYE STØRRE: Øyvind Brattås (t.v) og Ivar Braathen var også synlig imponert. – Dette ble mye større enn jeg trodde. Virkelig imponert av hva EAC har fått til, konstaterer de blide herrene. 

OLSENBANDENS SKYSS: Senterleder Roy Merli ble til slutt omringet av politibetjentene Henrik Larsen (t.v.) og Vegard Helgesen. På tampen av kvelden får senteret besøk av politiet. De kjørte forbi og bare måtte sjekke hva som skjedde. De fikk en omvisning av senterlederen og her sjekker de ut bilen fra den første Olsenbanden filmen, en 1952 Kaiser De Luxe  .

STEMNINGSFULLT: Det ble stemningsfullt da lokalet ble forvandlet til konsert- og festarena. 

KONTRABASS: Erlend Hølland.

PÅ GITAR: Joakim Bye Svendsen. 

På trommer er Pål Emil Storm-Berg. 

‘OI’: Astrid og Roy Frivoll tok turen til åpningen og konserten. – Jeg tenkte ‘Oi, dette var gjennomført’ da jeg gikk inn døra her. Det lukter så godt her av alle de gamle bilene. Fantastisk at de har fått dette til. Jeg har hørt om drømmene i 25 år, men dette er litt surrealistisk. 

Astrid Frivoll var litt mer ordfattig. Hun svarte bare:  – Knallbra!

STRÅLENDE FORNØYD: Senterleder Roy Merli er fornøyd med dagen. 

Minnes

Det er mange som har stått på opp gjennom årene for at senteret skulle bli en realitet. Noen gikk bort bare noen få år siden og fikk aldri oppleve at drømmen ble realisert. En av de gutta som har vært uvurderlig for klubben og delte denne drømmen er Hans Kristian Olstad. Han gikk bort i 2020. Han ble sitert i Romerikes Blad i et intervju fra 2009 om visjonen ‘EAC Bilhistorisk Senter’: – Det har vært en drøm lenge, å få et sted der vi kan vise fram alle disse flotte bilene. Det er jo meget spesielt, når vi hører amerikanere si at det finnes flere ’58 Packard i Sørum enn i hele USA.

Det er ikke bare han som har vært uvurderlig for at senteret har blitt en realitet. Jack Tveter nevner også Tor Dybvik som gikk bort i 2005 og Steinar Horne som gikk bort i 2018, med flere.

Nedenfor er en stor bildeserie fra forskjellige små og store høydepunkter de siste 15 årene.

 

BESØK EAC BILHISTORISK SENTER

Åpningstider ons-lør 11.00-19.00 søndag 12.00-18.00

Besøk EAC